Varning.

Oseriösa elbolag och oschyssta säljmetoder.

Tillsynsmyndigheten för elmarknaden i Sverige, Energimarknadsinspektionen, går nu ut och varnar för oseriösa elbolag med oschyssta säljmetoder. Vår elexpert Björn Björnson sammanfattar läget och delar Energimarknadsinspektionens tips på hur du undviker att bli lurad – och vad du ska tänka på om du är drabbad.

Avdelningslinje rödEnergimarknadsinspektionen har den senaste tiden fått många klagomål om elleverantörer som bedriver oseriös och aggressiv försäljning samt ger vilseledande information. Problemet drabbar både företag och privatpersoner och myndigheten vill nu uppmärksamma dig på några av de oseriösa säljmetoder som används:
  • Var vaksam mot formuleringen ”El till inköpspris” och stirra dig inte blind på priset som uppges. Var noga med att du förstår totalpriset och dolda kostnader. Många av företagen som toppar listor med lägst pris, toppar också Svensk Handels varningslista.
  • Var extra uppmärksam gällande avtalets bindningstid så att du inte binder upp dig för en längre period än vad du anser vara rimligt. Du kan också undersöka hur hög brytkostnaden är om du vill bryta avtalet i förtid. Det finns flera exempel på kunder som tecknat ett elavtal på fem år och de blir väldigt dyra att bryta.
  • Undersök vad som gäller om du tecknar en fullmakt med elbolaget. Fullmakten bör endast gälla för ett avtalsbyte och det ska tydligt framgå vad fullmakten ska användas till.
Dina rättigheter när du blir kontaktad av en telefonförsäljare:
  • Som privatperson har du enligt lag rätt att ångra avtalet i upp till 14 dagar från det att avtalet ingicks.
  • Du har rätt att få erbjudandet skriftligt.
  • Enligt lag måste du godkänna avtalet skriftligen (genom namnteckning, bank-ID eller annan elektronisk signering) för att det ska vara giltigt. Enbart ett muntligt godkännande är inte bindande för dig. Dessutom får din signering inte ske under samtalet med säljaren – även då blir avtalet ogiltigt.
  • Ifrågasätt säljaren om hen uppger att något kommer bli bättre med att byta elavtal, till exempel att du skulle få ett lägre elpris. Säljaren har ingen aning om vilket avtal du har idag.
Några sista tips från oss:
  • Det finns elbolag som uppger att de samarbetar med oss. Det stämmer aldrig. Blir du osäker är det säkrast att kontakta vår kundservice och fråga. Du når oss på telefonnummer 0770-45 73 00.
  • Du kan råka tacka ja till ett elavtal genom att svara på ett sms. Många kunder hör av sig och känner sig lurade eftersom de bytt elavtal på detta sätt utan att själva förstå det.
  • Har du blivit utsatt för vilseledande och aggressiva försäljningsmetoder? Tveka inte att göra en anmälan till Konsumentverket. Det är ett av få sätt att komma åt de oseriösa aktörerna. Ju fler som anmäler, desto större skillnad gör det.
  • Du kan också ta kontakt med Konsumenternas Energimarknadsbyrå för att få råd och stöd kring dina rättigheter. Där hittar du även en lista på de mest anmälda elleverantörerna just nu.
Tillsammans driver vi förändringen till en schysst elmarknad. /Björn Björnson, elnörd på GodEl