We are The Good Force.

Good el in the house.

Det finns en sak som alla elbolag måste göra: sälja el. Så det gör vi. Att vi bara säljer förnybar el som är märkt med Bra Miljöval och att vartenda korvöre av vår vinst går till organisationer som arbetar med att save the world – det är en annan femma. Fast en rätt enkel femma.

Det funkar så här: du försöker komma ihåg elräkningen, vi för över vinsten till våra partnerorganisationer som är proffs på att laga planeten. Easy peasy. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till Läkare utan gränser, Barncancerfonden, Naturskyddsföreningen och ännu fler. Vid sidan av detta investerar vi i klimatet. Bland annat genom att binda 110 procent av utsläppen av växthusgaser som genereras i vår värdekedja. Ganska good om vi får säga det själva och det bestämde vi precis att vi får.


The Good Force. A force.
For good.

Du tänker säkert att The good force är en slags mäktig rörelse med människor, företag och organisationer som tillsammans försöker save the world och då tänker du helt rätt för det är precis vad det är. Och allt går på el.

Det gamla ordspråket “Ty alla skall kunna käka pizza till frukost och laga planeten på samma gång.” förklarar det mesta. Om det känns lite slappt kanske “Vem drar in pengarna om hela forcen står i frontlinjen?” förklarar hur det funkar. Egentligen inget ordspråk men det funkar för samtidigt som organisationerna står i frontlinjen och bevarar naturen och räddar liv så behöver du bara betala din elräkning.

Och nu tänker du säkert att vi ska avsluta det här med att försöka få dig att joina The good force men det kommer vi inte göra eftersom alla som har The good force i sig joinar ändå.

Officiellt en schysst aktör.

Som kund hos oss kan du känna dig extra trygg eftersom vi är certifierade med Schysst Elhandel. Certifieringen ges av branschorganisationen Energiföretagen och innebär att vi måste uppfylla 18 kundlöften – som gäller allt från att vi tydligt redovisar våra priser och avtal till att vi säkerställer interna rutiner och utbildning av vår personal.

Co-forcing.

The good force 17 globala mål råkar av en ren slump vara exakt samma som FN:s 17 globala mål. Men det känns bara roligt eftersom de anslutna organisationerna som vi för över vinsten till redan jobbar för att uppnå de målen. Sen får man inte heller glömma bort våra partners, samarbete är viktigt om man ska göra mål.

Kolla våra samarbeten här.

Bättre investering.

“Vi har en affärsmodell som är både nytänkande och unik. Istället för att leverera vinst till våra ägare investerar vi i en bättre morgondag. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.” Maria, vd GodEl.

Ah ah ah ah stayin’ alive.

Eftersom vi startade 2005 har vi nu funnits i sexton år. Nu var vi lite övertydliga kanske men åldern är liksom det enda som förändras hos oss eftersom vi alltid tänker bannlysa dyra tillsvidareavtal, ha rörliga elpriser och alltid alltid alltid leverera el som Naturskyddsföreningen märkt som ett Bra Miljöval. I en krånglig elbransch måste ju någon hålla det simple.

Kolla simple elavtal här.

Branschbäst. Igen.

En, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, elva år i rad har vi utsetts till branschens mest hållbara varumärke. Dessutom jobbar vi strukturerat med vår miljö- och kvalitetsledningspolicy. Mer om det kan du läsa här.

Good Force, Good Cause.

Eftersom vi inte är your ordinary elbolag så har vi så klart inte your ordinary bolagsstruktur. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som inte gör annat än att starta företag för att låta deras vinst gå till välgörenhet och andra good grejer. Fråga Länsstyrelsen i Stockholm så får du se, de har alltid stenkoll på var vinsten går från oss och de andra två företagen i koncernen: GodDryck och GodFond.

Läs mer på goodcause.se.

Good reading.

Kontakt

Måndag – Torsdag 09.00-17.00
Fredag 09.00-16.00
Dag före helgdag 09.00-12.00