We are The Good Force
and we eat breakfast
for breakfast.

Good el in the house.

Det finns en sak som alla elbolag måste göra: sälja el. Så det gör vi. Att vi bara säljer el som fågel, fisk och alla mittemellan mår bra av och att varenda korvöre av vinsten går till organisationer som försöker save the world – det är en annan femma. Fast en rätt enkel femma.

Du försöker komma ihåg elräkningen, vi för över vinsten och de anslutna organisationerna lagar planeten. Easy peasy. So far har vi genererat över 50 miljoner kronor till Läkare utan gränser, Barncancerfonden, Naturskyddsföreningen och ännu fler. Ganska good om vi får säga det själva och det bestämde vi precis att vi får.


The Good Force. A force.
For good.

Du tänker säkert att The good force är en slags mäktig rörelse med människor, företag och organisationer som tillsammans försöker save the world och då tänker du helt rätt för det är precis vad det är. Och allt går på el.

Det gamla ordspråket “Ty alla skall kunna käka pizza till frukost och laga planeten på samma gång.” förklarar det mesta. Om det känns lite slappt kanske “Vem drar in pengarna om hela forcen står i frontlinjen?” förklarar hur det funkar. Egentligen inget ordspråk men det make sense för samtidigt som organisationerna står i frontlinjen och bevarar naturen, botar cancer och räddar liv så behöver du bara betala din elräkning.

Och nu tänker du säkert att vi ska avsluta det här med att försöka få dig att joina The good force men det kommer vi inte göra eftersom alla som har The good force i sig joinar ändå.

Co-forcing.

The good force 17 globala mål råkar av en ren slump vara exakt samma som FN:s 17 globala mål. Men det känns bara roligt eftersom de anslutna organisationerna som vi för över vinsten till redan jobbar för att uppnå de målen. Sen får man inte heller glömma bort våra partners, samarbete är viktigt om man ska göra mål.

Kolla våra samarbeten här.

Upp och ned.

“Jag får ofta höra att vår affärsmodell är upp och ned eftersom vi inte har bonusar eller delar ut vår vinst till aktieägare. Och de har ju helt rätt. Men nån måste ju vända på den här skutan, eller hur?” Pontus, vd GodEl

Ah ah ah ah stayin’ alive.

Eftersom vi startade 2005 har vi nu funnits i över 10 år. Nu var vi lite övertydliga kanske men åldern är liksom det enda som förändras hos oss eftersom vi alltid tänker bannlysa dyra tillsvidareavtal, ha rörliga elpriser och alltid alltid alltid leverera el som Naturskyddsföreningen märkt som ett Bra miljöval. I en krånglig elbransch måste ju någon hålla det simple.

Kolla simple elavtal här.

Winner winner hållbar winner.

En, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag. Vi är rätt stolta över det och skulle gärna skryta om att vi är det miljövänligaste varumärket i hela energibranschen men det känns som vi precis gjort det nu?

Good Force, Good Cause.

Eftersom vi inte är your ordinary elbolag så har vi så klart inte your ordinary bolagsstruktur. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som inte gör annat än att starta företag som låter vinsten gå till organisationer och andra good grejer. Fråga Länsstyrelsen i Stockholm så får du se, de har alltid stenkoll på var vinsten går från oss och de andra två företagen i koncernen: GodDryck och GodFond.

Läs mer

Good news.