Undvik laddad stämning.

Nu när allt fler väljer att köra eldriven bil, och allteftersom laddningsplatserna ökar i antal har även frustrationen kring laddandet ökat. Vad är det som gäller? Finns det oskrivna regler? Har vissa företräde? Frågorna är många och vi tänkte bena ut några av dem genom att fråga Fredrik Darinder, en erfaren ”laddare” vad det finns för olika slags ”Do´s & Dont´s” när det kommer till elbilsladdning.

Hur länge har du haft elbil?

–  Jag skaffade min elbil i november 2021. Jag vet inte riktigt om det räknas som erfaren men jag är på god väg!

 

Hur har du märkt av skillnaden vid laddningsstationerna sedan du skaffade din elbil?

–  När Tesla för ungefär ett år sedan öppnade upp sina laddstolpar för övriga märken blev det tydligt hur ung branschen är. Att en bil ibland tog upp två platser för att ladda var inte ovanligt då sladden ofta var för kort för vissa märken. Eller för att porten satt på “fel” sida bilen. Det kunde skapa ett mindre kaos när det var dags att ladda. Avsaknad av en standard, ungefär som den för fossilbilar, blev väldigt tydlig.

 

Hur ofta besöker du en allmän laddningsstation?

–  Enbart vid långresa. Något som är viktigt när du har en elbil, är att du måste ha laddningsmöjligheter i nära anslutning till din bostad.

 

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör, enligt dig?

­Det finns två saker. Det ena är att man laddar “för nära” varandra. Varje laddstolpe har sitt nummer men även A och B. Vissa vet inte att effekten reduceras radikalt när två laddar från samma nummer. Så om det finns plats på något annat nummer ska man först och främst ställa sig där. Låt oss kalla det elektrisk social distansering.

Det andra är att bilar inte flyttas när de är färdigladdade. Det skapar ofta irritation då det är flera som behöver ladda samtidigt. Så mitt råd är: välj helst en egen stolpe som är ledig och flytta bilen så fort du är klar.

 

Brukar man be om hjälp eller råd vid laddningsstationen, eller känns det pinsamt?

Jag har alltid känt att folk är hjälpsamma. Jag fick gott om tips i början. Alla måste vi ju börja någonstans. Själv försöker jag vara så behjälplig som möjligt om jag ser någon irra runt bland laddstolparna och se rådvill ut.

 

Har du gjort bort dig vid en laddningsstation någon gång, hur i så fall?

Haha, nä faktiskt aldrig men jag har sett hur frustrerade människor försökt ta sig in i fel bil då många bilar ser snarlika ut. De kan verkligen inte förstå varför dörren eller laddsladden inte släpper, följt av ett generat skratt när de insett sitt misstag.

 

Är det någon gång man kan ha företräde att ladda sin bil?

– Det finns egentligen inga skrivna regler kring det men om du kommer in med ett fåtal procent kvar på batteriet, det har hänt mig en gång, så vill man helst komma till en stolpe så fort som möjligt. Folk är för det mesta förstående och om alla bara följer de ”oskrivna reglerna” brukar det inte bli ett problem.

 

Vad skulle du vilja ge för råd till nya elbilsägare när det gäller laddning?

Du kommer kanske att drabbas av så kallad “range anxiety”, vilket innebär att du blir rädd huruvida bilen plötsligt ska få slut på batteri. Börja inte med att köra för långa sträckor, den jobbiga känslan försvinner så fort du lär känna sin bil och vet hur långt den klarar.

 

Hur tror du framtidens laddningsmöjligheter kommer att se ut, och finns det något du saknar idag?

Det jag saknar idag är tak över stationerna, något alla fossilbilar har när de ska tanka. I det längre perspektivet sker mycket utveckling och forskning för nya möjligheter och jag följer utvecklingen så gott jag kan. Min uppfattning är att det i framtiden inte är omöjligt att vi har sladdlös laddning längs motorvägarna, alltså en dedikerad ”laddfil” med slingor under asfalten. Redan nu testas detta i mindre skala. Tänk vilka fördelar det skulle ge till all större transportverksamhet och åkerifirmor!

Dela nyhet