Finn fyra fel.

Här kommer en lista på fyra falska saker du som kund kan höra när fulsäljare vill ta över ditt elavtal. Och vad som EGENTLIGEN gäller.

”Du har blivit anvisad ett elavtal som kommer att upphöra så du behöver teckna en ny elleverantör. Annars blir du utan el.”

Sanning: Anledningen till att du blir anvisad är specifikt för att du inte ska bli utan el, detta i enlighet med Svenska ellagen (9 kap, 3 §) och fortsätter gälla till dess att du väljer en ny leverantör eller tecknar ett annat avtal med samma leverantör. Det finns alltså inget slutdatum eller risk för förlorad el genom att vara anvisad, du kan vara det hela din boendeperiod om du önskar.

 

”Ett anvisat avtal är dyrare än vanliga.”

Sanning: Nej. Du har samma schyssta villkor som alla våra kunder. 39 kr/mån + el till vårt inköpspris. Ingen uppsägningstid, ingen bindningstid och inga påslag. Inget fulstilt, helt enkelt!

 

”Om du väljer oss kommer du endast att få en faktura vilket gör det billigare för dig.”

Sanning: Samfakturering mellan elnätsbolag och elhandelsbolag förekommer till exempel i de fallen där de är inom samma företagskoncern, men det blir inte billigare för dig. Ett elbolag får enligt Svenska ellagen (9 kap, 27 §) inte ta ut någon extra avgift för att fakturera dig.

 

”Ditt anvisade elbolag är bara tillfälligt, egentligen ska du vara kund hos oss.”

Sanning: En anvisning eller ett anvisat bolag är aldrig tillfälligt. De är skyldiga att leverera el till dig så länge du behöver den. Om någon kontaktar dig med påståenden som att du ”egentligen ska vara kund hos oss” ljuger de. Skulle det verka trovärdigt kan du däremot alltid vända dig till din elnätsägare, din befintliga elhandlare eller Konsumenternas Energimarknadsbyrå (oberoende rådgivning om skyldigheter och rättigheter för konsumenter och elbolag i energibranschen) för att skapa en trygghet kring att det säljaren hävdar inte stämmer.

Läs mer om vårt schyssta elavtal.

Dela nyhet