Tacka inte ja över telefonen
En tumregel du ska ha är att inte tacka ja till något över telefonen. Du ska alltid granska ett avtalsförslag i lugn och ro. Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt vid köp på distans – vilket har lett till att bedragare ofta ger sig på småföretagare då företag saknar ångerrätt.
Vilka elbolag ska man undvika?
Konsumenternas Energimarknadsbyrå har en ”svart lista” över elhandelsbolag med många klagomål: Klagomålsinformation | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se) Flera elbolag drivs av samma personer som de svartlistade bolagen, och det kan ta lång tid för bolag att hamna på klagomålslistan.
Vanligaste elbluffarna
Vår kundserviceavdelning får dagligen höra om olika typer av lurendrejeri och fulsälj. Här har vi sammanfattat våra erfarenheter som du bör vara extra vaksam på:
1. Momsen
Är avtalet inklusive eller exklusive moms? Enligt prisinformationslagen ska företag alltid ange priset inklusive moms till privatpersoner men tyvärr använder säljare ofta priset exklusive moms. Tänk dig själv att du köper varor i din livsmedelsbutik märkta ett visst pris och sen läggs det på 25% i kassan! En fjärdedel extra är mycket pengar. Se till att få erbjudandet skriftligt inklusive moms.
2. Höga avgifter
Det finns aktörer som tar höga eller hutlösa månadsavgifter för elen. Vi har hört exempel på upp till 199 kronor per månad. Som lägst brukar månadsavgiften ligga på 39 kronor per månad. En annan fuling är oklara påslag, där kunden inte ges en chans att förstå vad man betalar för. Det ska enligt lag vara tydligt vad priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt, vilket många gånger förbises när elbolagen är ute och jagar nya kunder. Detta gäller dessvärre långt fler (och även mer väletablerade) elbolag än bolagen på svarta listan.
3. Fula avtalsvillkor
Fula fiskar kan skriva in i avtalet att de har rätt att ändra villkoren under avtalsperioden. Det är inte godkänt enligt svensk lag, men som kund måste man då driva en juridisk process som kräver tid och pengar. Bluffbolag räknar kallt med att de flesta inte orkar med sådant. Andra fulingar är långa bindnings- eller uppsägningstider, absurda brytavgifter eller förskottsbetalningar.
4. Fel avtal
Vi hör ofta hur folk säger sig ha fått ett annat avtal än det utlovade. Återigen krävs en tidskrävande och dyr juridisk process som inte alla orkar, har råd med eller vågar ge sig in i.
5. Ljuger om konkurrenter och samarbeten
Snyltare drar nytta av pålitliga varumärken och säger att du får fortsätta med ditt valda elhandelsbolag men med till exempel ”pensionärsrabatt” som tilläggsavtal. Så tar de över dig som kund mot din vilja.
Läs mer om vårt schyssta elavtal.