Strömavbrott. Vad gör jag?

Ovädret Freja slog hårt mot södra Sverige i söndags. Vid Vinga kuststation i Göteborg blåste det 29 meter per sekund i byarna. I ovädrets spår blev tusentals hushåll strömlösa, rapporterar SVT. Men vad bör man göra vid ett strömavbrott? Vår elmarknadsexpert Björn Dahlberg ger dig ett antal handfasta tips.

I Sverige finns en hög leveranssäkerhet av el, men då och då händer det att elen plötsligt försvinner där hemma. I detta blogginlägg ger jag dig några tips på hur du kan säkerställa att du faktiskt drabbats av ett strömavbrott, hur du hittar information om det och när du har rätt till kompensation.

Har en säkring gått sönder?

Börja med att kolla i ditt proppskåp ifall någon säkring gått sönder. Säkringarna finns till för att förhindra överbelastningar, det vill säga att du använt fler elapparater i din bostad än vad elanläggningen klarar av. Du ser vilken säkring som är trasig genom att den lilla färgpricken i änden har lossnat. Är din bostad utrustad med automatsäkring ser du vilken säkring som överbelastats genom att säkringsknappen fallit ner.

Säkringarna är hela, vad gör jag nu?

Om du tror att du drabbats av strömavbrott kan du, om du bor i lägenhet, kolla ifall belysningen fungerar i trapphuset. Bor du i villa kan du istället titta ifall det verkar lysa hemma hos grannarna eller ute på gatan. Är det mörkt där med börjar det bli dags att kontakta den som ansvarar för den fysiska leveransen av elen – din nätägare. Har du tillgång till internet, trots strömavbrottet, visar nätägaren ofta detaljerad information om strömavbrott på sin hemsida såsom orsak, hur länge det förväntas pågå och om avbrottet var planerat eller oplanerat. Saknas information om något strömavbrott för ditt bostadsområde kan det bero på att avbrottet inte rapporterats eller upptäckts ännu. I så fall bör du ringa nätägaren.

Om du inte vet vem som är din nätägare eller saknar telefonnummer till dem kan du kolla på den räkning du får för din nätavgift. Du är självklart varmt välkommen att höra av dig till oss också så hjälper vi dig så mycket vi kan.

Ersättning vid strömavbrott

Om strömavbrottet varar i mer än 12 timmar i sträck har du rätt till ersättning från din nätägare. Du ska inte behöva påpeka detta för nätägaren utan ersättningen ska ske automatiskt, vanligen på elnätsräkningen. I vissa fall har du även rätt till skadestånd om du har drabbats av förluster i samband med avbrottet. Om du skulle hamna i tvist med nätägaren vänder du dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå eller din kommunala konsumentvägledare.

Din hem- eller villahemförsäkring kan också ge visst skydd mot skador som orsakats av strömavbrott.

Jag vill veta mer om strömavbrott

Det är lätt att bli överrumplad när man drabbas av strömavbrott så det är bra att redan i förväg fundera på hur du hanterar konsekvenserna, särskilt om du bor i villa och löper större risk för materiella skador. Energimyndigheten har tagit fram guiden Elavbrott – vad gör jag nu? som innehåller handfasta tips och checklistor för hur du hanterar ett strömavbrott. På deras hemsida kan du också läsa om hur du kan förbereda dig till nästa gång olyckan slår till och vad som är bra att tänka på när elen kommer tillbaka.

Björn Dahlberg är expert på elmarknadsfrågor och arbetar på GodEls kommunikationsavdelning.