Till övergripande innehåll för webbplatsen

Bort med tillsvidarepriser – för gott

I SVT:s Rapport måndag 30/12 2013 kommenterar GodEls VD Marie Dahllöf tillsvidarepriser. Var sjätte elkund i Sverige har fortfarande ett tillsvidareavtal, och för detta får de betala ett pris som är 20-30 % högre än om de hade haft ett annat elavtal.

 

En ny undersökning som GodEl tagit fram, och som presenteras i inslaget, visar att marginalen per kund med tillsvidareavtal har ökat med hela 238 % sedan 2004.  Inte nog med att tillsvidarepriserna är oskäligt dyra, elbolagen exploaterar bevisligen denna kundgrupp allt hårdare. Vi anser det oacceptabelt att utnyttja kunder på det här sättet. Att ha tillsvidareavtal med oskäligt höga priser är att lura kunderna. De flesta inom elbranschen säger att de verkar för att öka kundnöjdheten och anseendet men att ta ut omotiverat höga elpriser, och dessutom kraftigt öka intäkten per kund, är att utnyttja situationen och kunden maximalt. Ett sådant agerande leder inte till ökad kundnöjdhet utan undergräver det förtroende som finns.

 

För de allra flesta är det inte helt uppenbart vad ett tillsvidareavtal egentligen är eftersom avtalsformen går under flera olika namn. Ett tillsvidareavtal får du om du inte väljer avtal när du flyttar in i en ny bostad. Du kan också få tillsvidarepris om du haft ett bundet avtal som löpt ut. Det finns med andra ord anledning att vara uppmärksam.

 

GodEl är ett av få elbolag som aldrig kommer ha tillsvidareavtal. Hos oss får du ett rörligt avtal med el till självkostnadspris och Bra Miljöval. Vi vill gärna bli elleverantör åt er kunder som fortfarande har tillsvidarepris! Ni är varmt välkomna till oss, vi skulle bli mycket stolta om vi fick förtroendet att bli er nya elleverantör. Gå med på godel.se eller ring oss på 08-519 199 9908-519 199 99

 

Marie Dahllöf

VD, GodEl

 

Marie Dahllöf, VD GodEl

Ps. Läs mer om tillsvidareavtal och vårt ställningstagande här på bloggen och på Elmarknadskollen

 

2013-12-30 18:50:32