Energimarknadsinspektionen har den senaste tiden fått många klagomål om elleverantörer som bedriver oseriös och aggressiv försäljning samt ger vilseledande information med syfte att teckna upp konsumenter och näringsidkare på elavtal.
Några metoder som tillsynsmyndigheten vill göra dig extra uppmärksam på är:
- Elleverantörer som uppger att de samarbetar med din befintliga elleverantör eller din nätägare. Det stämmer nästan aldrig.
- Muntliga löften om elavtalet, elpriser och andra villkor. De stämmer inte alltid överens med det skriftliga avtalet.
- Elleverantörer som överrumplar en genom att ge stora mängder information på kort tid och som du därefter förväntas ge besked utifrån i samtalet.
Energimarknadsinspektionen ger även tips och information om dina rättigheter när du blir kontaktad av en telefonförsäljare.
- Som privatperson har du enligt lag rätt att ångra avtalet i upp till 14 dagar från det att avtalet ingicks.
- Du har rätt att få erbjudandet skriftligt.
- Enligt lag måste du godkänna avtalet skriftligen (genom namnteckning, bank-ID eller annan elektronisk signering) för att det ska vara giltigt. Enbart ett muntligt godkännande är inte bindande för dig. Dessutom får din signering inte ske under samtalet med säljaren – även då blir avtalet ogiltigt.
- Ifrågasätt säljaren när hen uppger att något kommer bli bättre med att byta elavtal, t.ex. att du skulle få ett lägre elpris. Säljaren har ingen aning om exakt vilket avtal du har idag.
Har du blivit utsatt för vilseledande och aggressiva försäljningsmetoder? Tveka inte att göra en anmälan till Konsumentverket. Det gör verkligen skillnad och är ett av få sätt att komma åt de oseriösa aktörerna. Ju fler som anmäler, desto större skillnad gör det.
Du kan också ta kontakt med Konsumenternas Energimarknadsbyrå för att få råd och stöd kring dina rättigheter. Där hittar du även en lista på de mest anmälda elleverantörerna just nu.
Tillsammans driver vi förändringen till en schysst elmarknad.