• Publicerad:

GodEl ❀Lasse Åberg.

I Ă„r fyller GodEl hela 20 Ă„r. TĂ€nk att det har gĂ„tt tvĂ„ decennier sedan vĂ„r start 2005. Det fĂ„r oss att vilja blicka tillbaka och pĂ„minna om ett av vĂ„ra allra kĂ€raste samarbeten, nĂ€mligen det med den folkkĂ€ra skĂ„despelaren, regissören, musikern, konstnĂ€ren och formgivaren Lasse Åberg.

2005 – GodEl startas och Lasse Åberg designar och skĂ€nker loggan.

Redan frÄn start skiljde sig GodEl frÄn mÀngden elbolag genom att inte ha nÄgot privat vinstintresse. De fyra grundarna ville i stÀllet att bolagets vinstutdelning skulle gÄ till vÀlgörenhet, och pÄ sÄ vis förbÀttra vÀrlden. Samtidigt ville man hÄlla nere kostnaden för kunden.

Lasse Åberg, som gillade konceptet, visade sitt stöd genom att designa företagets logotyp. Det hĂ€r gjorde han helt utan ersĂ€ttning. Loggan förestĂ€llde en glödlampa som genom sitt röda hjĂ€rta i lampans mitt spred ljus och vĂ€rme.

GodEls ursprungliga logga av Lasse Åberg

GodEls originallogga.

”Jag gör detta eftersom jag Ă€r road av uppgiften och för att det Ă€r ett empatiprojekt som, om det fungerar, Ă€r jĂ€kligt sunt.” sa Lasse Åberg dĂ„ nĂ€r han blev intervjuad av SvD NĂ€ringsliv om samarbetet.

Vinstutdelningen fördelades mellan Stockholms Stadsmission, RÀdda Barnen och SOS Barnbyar.

2006 – Lasse Åberg blir kund och GodEl syns pĂ„ TV4.

2006 valde Lasse att sjĂ€lv bli kund hos GodEl. Han hade sedan tidigare ett anvisat avtal, eller tillsvidareavtal som det kallades dĂ„, hos ett annat elbolag. ”Jag bytte till GodEl för att det kĂ€nns bra att vinsten gĂ„r till vĂ€lgörenhet i stĂ€llet för till aktieĂ€garna.” förklarade han.

Samma Ă„r syntes Lasse Åberg i en reklamfilm för GodEl.  Filmen visade Lasse sittandes i en fĂ„tölj, med hans egendesignade GodEl-logga i hand. Han berĂ€ttade för tittarna att de kunde bidra till vĂ€lgörenhet bara genom att byta elbolag. I samma reklamsnutt syntes Robert af Jochnick, grundare av Oriflame, och Elisabet Andersson, generalsekreterare för SOS Barnbyar. De stĂ€llde alla upp gratis, och reklamen visades pĂ„ TV4 under 2006–2007.

Även en kort uppföljande reklamfilm med enbart Lasse spelades in.


Lasse Åberg i TV4s reklamfilm för GodEl.

2008 – Ännu en vĂ€lgörenhet.

I maj 2008 adderades LÀkare Utan GrÀnser till de vÀlgörenhetsorganisationer som GodEl samarbetar med. Senare samma Är tillkom Àven Naturskyddsföreningen. Det fanns nu fem organisationer som fick ta del av företagets Ärliga vinstutdelning.

2009 – GoodCause utökar med GodFond.

GoodCause, stiftelsen bakom GodEl, startade under april mÄnad upp fonden GodFond.

”Vi Ă€r stolta över att visa upp den fina loggan som Ă€r skĂ€nkt av Lasse Åberg. Den Ă€r en utmĂ€rkt symbol för det vi vill leverera, det vill sĂ€ga ett prisvĂ€rt, enkelt och Ă€rligt sparande.” citerades Stefan Krook, dĂ„varande VD för GodFond och tidigare VD för GodEl.

GodFonds logga av Lasse Åberg

GodFonds logotyp.

Samma Är tillkom Hand in Hand som en av de vÀlgörenhetsorganisationer som fick dela pÄ GodEls vinstutdelning.

2011 – Den sjunde organisationen.

Det hÀr var Äret dÄ GodEls kunder valde att rösta in Barncancerfonden som en av de vÀlgörenhetsorganisationer GodEl samarbetar med.  Barncancerfonden lades dÀrmed till som en sjunde vÀlgörenhetspartner, och pÄ sÄ vis kom vi upp i de organisationer som idag fÄr vara med och dela pÄ vinstutdelningen som GodEl delar ut varje Är.

2013 – Ny reklamfilm med Lasses Åbergs röst.

Sju Ă„r efter den första reklamfilmen med Lasse kunde hans röst höras igen i nĂ€sta. Den hĂ€r gĂ„ngen gjordes en stop motion-film som visade och berĂ€ttade storyn bakom GodEl. Reklamfilmen, som fick namnet ”Sagan om GodEl” anvĂ€ndes online för att snabbt och enkelt kunna ge en bild av GodEls affĂ€rsidĂ©. Även denna gĂ„ng stĂ€llde Lasse Åberg upp helt utan kostnad.


Lasse Åbergs röst hörs i GodEls reklamfilm frĂ„n 2013.

2014 – Hundratusen kronor sparade.

2014, och Ă„tta Ă„r efter att Lasse sjĂ€lv gĂ„tt över till GodEl, kunde han konstatera att ”Jag har sparat 100 000 kronor pĂ„ att ha rörligt elavtal hos GodEl, i jĂ€mförelse med om jag stannat pĂ„ tillsvidarepris hos mitt gamla bolag.”

2015 – GoodCause lanserar GodDryck.

2015 lanserade GoodCause ett tredje bolag – GodDryck. GodDryck var pionjĂ€rer pĂ„ marknaden och tillverkade alkoholfria drycker, och blev först i vĂ€rlden med att erbjuda klimatpositiva drycker.

Precis som inom GodEl och GodFond gick hela överskottet till vĂ€lgörenhet, och GodDrycks logotyp designades i linje med systerbolagens – vars loggor Lasse Åberg skĂ€nkt till bolagen.

Produkterna sÄldes pÄ Systembolaget och i dagligvaruhandeln och 2023 serverades Prestige Cuvée som det alkoholfria alternativet under Nobelmiddagen.

2020 – GoodCause startar upp GodHjĂ€lp.

GodHjÀlp startades och förverkligades under loppet av en dryg vecka vid pandemins utbrott.

GodHjÀlp möjliggjorde kostnadsfria hemleveranser av mat- och apoteksvaror till mÀnniskor som befann sig i riskgrupper. Verifierade volontÀrer utförde leveranserna och personer som ingick i en riskgrupp kunde pÄ sÄ vis stanna hemma, liv kunde rÀddas och belastningen pÄ sjukvÄrden kunde minskas.

Och gissa vem som stĂ€llde upp vid inspelningen av en informationsfilm som gick i TV4? Lasse Åberg sĂ„klart.

2025 – GodEl firar 20 Ă„r och Lasse Åberg gör radioreklam.

20 Är har gÄtt sedan starten. Mycket har förÀndrats, men mycket Àr sig likt. Och Lasse, han Àr fortfarande GodEl-kund och hans röst kan Äter igen höras i en reklamsnutt för GodEl. Och gaget för hans arbete, det gav han givetvis vidare till vÀlgörenhet.

Gör som Lasse, kom med i gÀnget och bli kund hos GodEl du ocksÄ.

Bli GodEl-kund

Dela nyhet