• Publicerad:

GodEl ❤️ Lasse Åberg.

I år fyller GodEl hela 20 år. Tänk att det har gått två decennier sedan vår start 2005. Det får oss att vilja blicka tillbaka och påminna om ett av våra allra käraste samarbeten, nämligen det med den folkkära skådespelaren, regissören, musikern, konstnären och formgivaren Lasse Åberg.

2005 – GodEl startas och Lasse Åberg designar och skänker loggan.

Redan från start skiljde sig GodEl från mängden elbolag genom att inte ha något privat vinstintresse. De fyra grundarna ville i stället att bolagets vinstutdelning skulle gå till välgörenhet, och på så vis förbättra världen. Samtidigt ville man hålla nere kostnaden för kunden.

Lasse Åberg, som gillade konceptet, visade sitt stöd genom att designa företagets logotyp. Det här gjorde han helt utan ersättning. Loggan föreställde en glödlampa som genom sitt röda hjärta i lampans mitt spred ljus och värme.

GodEls ursprungliga logga av Lasse Åberg

GodEls originallogga.

”Jag gör detta eftersom jag är road av uppgiften och för att det är ett empatiprojekt som, om det fungerar, är jäkligt sunt.” sa Lasse Åberg då när han blev intervjuad av SvD Näringsliv om samarbetet.

Vinstutdelningen fördelades mellan Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen och SOS Barnbyar.

2006 – Lasse Åberg blir kund och GodEl syns på TV4.

2006 valde Lasse att själv bli kund hos GodEl. Han hade sedan tidigare ett anvisat avtal, eller tillsvidareavtal som det kallades då, hos ett annat elbolag. ”Jag bytte till GodEl för att det känns bra att vinsten går till välgörenhet i stället för till aktieägarna.” förklarade han.

Samma år syntes Lasse Åberg i en reklamfilm för GodEl.  Filmen visade Lasse sittandes i en fåtölj, med hans egendesignade GodEl-logga i hand. Han berättade för tittarna att de kunde bidra till välgörenhet bara genom att byta elbolag. I samma reklamsnutt syntes Robert af Jochnick, grundare av Oriflame, och Elisabet Andersson, generalsekreterare för SOS Barnbyar. De ställde alla upp gratis, och reklamen visades på TV4 under 2006–2007.

Även en kort uppföljande reklamfilm med enbart Lasse spelades in.


Lasse Åberg i TV4s reklamfilm för GodEl.

2008 – Ännu en välgörenhet.

I maj 2008 adderades Läkare Utan Gränser till de välgörenhetsorganisationer som GodEl samarbetar med. Senare samma år tillkom även Naturskyddsföreningen. Det fanns nu fem organisationer som fick ta del av företagets årliga vinstutdelning.

2009 – GoodCause utökar med GodFond.

GoodCause, stiftelsen bakom GodEl, startade under april månad upp fonden GodFond.

”Vi är stolta över att visa upp den fina loggan som är skänkt av Lasse Åberg. Den är en utmärkt symbol för det vi vill leverera, det vill säga ett prisvärt, enkelt och ärligt sparande.” citerades Stefan Krook, dåvarande VD för GodFond och tidigare VD för GodEl.

GodFonds logga av Lasse Åberg

GodFonds logotyp.

Samma år tillkom Hand in Hand som en av de välgörenhetsorganisationer som fick dela på GodEls vinstutdelning.

2011 – Den sjunde organisationen.

Det här var året då GodEls kunder valde att rösta in Barncancerfonden som en av de välgörenhetsorganisationer GodEl samarbetar med.  Barncancerfonden lades därmed till som en sjunde välgörenhetspartner, och på så vis kom vi upp i de organisationer som idag får vara med och dela på vinstutdelningen som GodEl delar ut varje år.

2013 – Ny reklamfilm med Lasses Åbergs röst.

Sju år efter den första reklamfilmen med Lasse kunde hans röst höras igen i nästa. Den här gången gjordes en stop motion-film som visade och berättade storyn bakom GodEl. Reklamfilmen, som fick namnet ”Sagan om GodEl” användes online för att snabbt och enkelt kunna ge en bild av GodEls affärsidé. Även denna gång ställde Lasse Åberg upp helt utan kostnad.


Lasse Åbergs röst hörs i GodEls reklamfilm från 2013.

2014 – Hundratusen kronor sparade.

2014, och åtta år efter att Lasse själv gått över till GodEl, kunde han konstatera att ”Jag har sparat 100 000 kronor på att ha rörligt elavtal hos GodEl, i jämförelse med om jag stannat på tillsvidarepris hos mitt gamla bolag.”

2015 – GoodCause lanserar GodDryck.

2015 lanserade GoodCause ett tredje bolag – GodDryck. GodDryck var pionjärer på marknaden och tillverkade alkoholfria drycker, och blev först i världen med att erbjuda klimatpositiva drycker.

Precis som inom GodEl och GodFond gick hela överskottet till välgörenhet, och GodDrycks logotyp designades i linje med systerbolagens – vars loggor Lasse Åberg skänkt till bolagen.

Produkterna såldes på Systembolaget och i dagligvaruhandeln och 2023 serverades Prestige Cuvée som det alkoholfria alternativet under Nobelmiddagen.

2020 – GoodCause startar upp GodHjälp.

GodHjälp startades och förverkligades under loppet av en dryg vecka vid pandemins utbrott.

GodHjälp möjliggjorde kostnadsfria hemleveranser av mat- och apoteksvaror till människor som befann sig i riskgrupper. Verifierade volontärer utförde leveranserna och personer som ingick i en riskgrupp kunde på så vis stanna hemma, liv kunde räddas och belastningen på sjukvården kunde minskas.

Och gissa vem som ställde upp vid inspelningen av en informationsfilm som gick i TV4? Lasse Åberg såklart.

2025 – GodEl firar 20 år och Lasse Åberg gör radioreklam.

20 år har gått sedan starten. Mycket har förändrats, men mycket är sig likt. Och Lasse, han är fortfarande GodEl-kund och hans röst kan åter igen höras i en reklamsnutt för GodEl. Och gaget för hans arbete, det gav han givetvis vidare till välgörenhet.

Gör som Lasse, kom med i gänget och bli kund hos GodEl du också.

Bli GodEl-kund

Dela nyhet