2005 â GodEl startas och Lasse Ă berg designar och skĂ€nker loggan.
Redan frÄn start skiljde sig GodEl frÄn mÀngden elbolag genom att inte ha nÄgot privat vinstintresse. De fyra grundarna ville i stÀllet att bolagets vinstutdelning skulle gÄ till vÀlgörenhet, och pÄ sÄ vis förbÀttra vÀrlden. Samtidigt ville man hÄlla nere kostnaden för kunden.
Lasse à berg, som gillade konceptet, visade sitt stöd genom att designa företagets logotyp. Det hÀr gjorde han helt utan ersÀttning. Loggan förestÀllde en glödlampa som genom sitt röda hjÀrta i lampans mitt spred ljus och vÀrme.

GodEls originallogga.
Vinstutdelningen fördelades mellan Stockholms Stadsmission, RÀdda Barnen och SOS Barnbyar.
2006 â Lasse Ă berg blir kund och GodEl syns pĂ„ TV4.
2006 valde Lasse att sjĂ€lv bli kund hos GodEl. Han hade sedan tidigare ett anvisat avtal, eller tillsvidareavtal som det kallades dĂ„, hos ett annat elbolag. âJag bytte till GodEl för att det kĂ€nns bra att vinsten gĂ„r till vĂ€lgörenhet i stĂ€llet för till aktieĂ€garna.â förklarade han.
Samma Ă„r syntes Lasse Ă berg i en reklamfilm för GodEl.  Filmen visade Lasse sittandes i en fĂ„tölj, med hans egendesignade GodEl-logga i hand. Han berĂ€ttade för tittarna att de kunde bidra till vĂ€lgörenhet bara genom att byta elbolag. I samma reklamsnutt syntes Robert af Jochnick, grundare av Oriflame, och Elisabet Andersson, generalsekreterare för SOS Barnbyar. De stĂ€llde alla upp gratis, och reklamen visades pĂ„ TV4 under 2006â2007.
Ăven en kort uppföljande reklamfilm med enbart Lasse spelades in.
Lasse Ă
berg i TV4s reklamfilm för GodEl.
2008 â Ănnu en vĂ€lgörenhet.
I maj 2008 adderades LÀkare Utan GrÀnser till de vÀlgörenhetsorganisationer som GodEl samarbetar med. Senare samma Är tillkom Àven Naturskyddsföreningen. Det fanns nu fem organisationer som fick ta del av företagets Ärliga vinstutdelning.
2009 â GoodCause utökar med GodFond.
GoodCause, stiftelsen bakom GodEl, startade under april mÄnad upp fonden GodFond.
âVi Ă€r stolta över att visa upp den fina loggan som Ă€r skĂ€nkt av Lasse Ă berg. Den Ă€r en utmĂ€rkt symbol för det vi vill leverera, det vill sĂ€ga ett prisvĂ€rt, enkelt och Ă€rligt sparande.â citerades Stefan Krook, dĂ„varande VD för GodFond och tidigare VD för GodEl.

GodFonds logotyp.
2011 â Den sjunde organisationen.
Det hÀr var Äret dÄ GodEls kunder valde att rösta in Barncancerfonden som en av de vÀlgörenhetsorganisationer GodEl samarbetar med. Barncancerfonden lades dÀrmed till som en sjunde vÀlgörenhetspartner, och pÄ sÄ vis kom vi upp i de organisationer som idag fÄr vara med och dela pÄ vinstutdelningen som GodEl delar ut varje Är.
2013 â Ny reklamfilm med Lasses Ă bergs röst.
Sju Ă„r efter den första reklamfilmen med Lasse kunde hans röst höras igen i nĂ€sta. Den hĂ€r gĂ„ngen gjordes en stop motion-film som visade och berĂ€ttade storyn bakom GodEl. Reklamfilmen, som fick namnet âSagan om GodElâ anvĂ€ndes online för att snabbt och enkelt kunna ge en bild av GodEls affĂ€rsidĂ©. Ăven denna gĂ„ng stĂ€llde Lasse Ă berg upp helt utan kostnad.
Lasse Ă
bergs röst hörs i GodEls reklamfilm frÄn 2013.
2014 â Hundratusen kronor sparade.
2014, och Ă„tta Ă„r efter att Lasse sjĂ€lv gĂ„tt över till GodEl, kunde han konstatera att âJag har sparat 100 000 kronor pĂ„ att ha rörligt elavtal hos GodEl, i jĂ€mförelse med om jag stannat pĂ„ tillsvidarepris hos mitt gamla bolag.â
2015 â GoodCause lanserar GodDryck.
2015 lanserade GoodCause ett tredje bolag â GodDryck. GodDryck var pionjĂ€rer pĂ„ marknaden och tillverkade alkoholfria drycker, och blev först i vĂ€rlden med att erbjuda klimatpositiva drycker.
Precis som inom GodEl och GodFond gick hela överskottet till vĂ€lgörenhet, och GodDrycks logotyp designades i linje med systerbolagens â vars loggor Lasse Ă berg skĂ€nkt till bolagen.
Produkterna sÄldes pÄ Systembolaget och i dagligvaruhandeln och 2023 serverades Prestige Cuvée som det alkoholfria alternativet under Nobelmiddagen.
2020 â GoodCause startar upp GodHjĂ€lp.
GodHjÀlp startades och förverkligades under loppet av en dryg vecka vid pandemins utbrott.
GodHjÀlp möjliggjorde kostnadsfria hemleveranser av mat- och apoteksvaror till mÀnniskor som befann sig i riskgrupper. Verifierade volontÀrer utförde leveranserna och personer som ingick i en riskgrupp kunde pÄ sÄ vis stanna hemma, liv kunde rÀddas och belastningen pÄ sjukvÄrden kunde minskas.
Och gissa vem som stÀllde upp vid inspelningen av en informationsfilm som gick i TV4? Lasse à berg sÄklart.
2025 â GodEl firar 20 Ă„r och Lasse Ă berg gör radioreklam.
20 Är har gÄtt sedan starten. Mycket har förÀndrats, men mycket Àr sig likt. Och Lasse, han Àr fortfarande GodEl-kund och hans röst kan Äter igen höras i en reklamsnutt för GodEl. Och gaget för hans arbete, det gav han givetvis vidare till vÀlgörenhet.
Gör som Lasse, kom med i gÀnget och bli kund hos GodEl du ocksÄ.