Bättre förmåner med GodEl.

Som medlem i vindkraftsföreningarna Solivind eller Telge Vind o Sol kommer du med GodEls elavtal få ett förmånligt avtal. Ni får både el märkt Bra Miljöval och lägre avgift på elräkningen!

 

  • Ingen bindnings- eller uppsägningstid.
  • El märkt Bra Miljöval.
  • Sveriges nöjdaste kunder.
  • Din medlemsel enligt dina andelar i vindföreningen.
  • All vinst till välgörenhet.
1

Vårt erbjudande.

Du får din medlemsel från din vindförening på din elräkning från GodEl från den 1 september. Allt du behöver göra är att teckna avtalet vi skickar ut till dig och välja om du önskar ett rörligt månadsavtal eller ett rörligt timprisavtal.

Vad händer nu?

För att göra din övergång till GodEl så smidig som möjligt behöver du inte göra någonting aktivt. Det som nu kommer hända är:

  • Inom kort kommer vi att börja skicka ut information samt skicka ett avtal till din e-post. Du ska alltså inte själv signera upp dig som kund hos oss via vår hemsida eller via kundservice.
  • Har du flera avtal med andelar kommer du att få nya separata avtal skickade till dig.
  • Har du egen produktion (solceller eller på annat sätt) kommer du att få ytterligare ett separat avtal utskickat för detta.
  • I avtalet du får kommer du att kunna välja om du vill ha ett rörligt eller timprisavtal. Du kan läsa mer om våra olika avtal på godel.se/elavtal
  • När du signerat ditt/dina avtal kommer vi så fort som möjligt att registrera det i våra system och när leveransen bekräftas kommer du att få ett välkomstmejl med information om startdatum.
  • Har du inte hört något från oss senast den 20 juni, kontakta oss på kundservice@godel.se eller ring 0770-45 73 00.
  • Vill du flytta andelar mellan anläggningar eller köpa nya andelar är sista dagen att göra det 31 maj hos Telge Energi. Under slutet av 2024 kommer du kunna flytta andelar eller köpa och sälja andelar via GodEl.
1

Maxa din solpanelinvestering med GodEl.

Som medlem i vindkraftsförening och ägare av solpaneler, har du redan tagit viktiga steg mot en hållbar energiframtid. Vi på GodEl vill hjälpa dig att få ut så mycket som möjligt av din investering. Här hittar du mer information om att sälja din överskottsel till oss: godel.se/elavtal/solceller.

1

Vanliga frågor.

Här hittar du svar på vanliga frågor om GodEls nya roll som förvaltare för vindkraftsföreningarna Solivind och Telge Vind o Sol.


Vad har GodEl för avtal?
GodEl erbjuder rörligt avtal eller timpris. Oavsett vad du väljer betalar du som privatperson bara 39 kr/mån + el till vårt inköpspris. Som företagare betalar du 39 kr/mån + moms och har ett påslag om 5 öre/kWh. För din egenproduktion betalar vi spotpris per timme. Våra avtal har varken bindnings- eller uppsägningstid. Elen är märkt Bra Miljöval och hela vår vinstutdelning går till välgörenhet – du väljer själv vilken av våra välgörenhetspartners du vill att din vinst ska gå till. Du kan läsa mer om våra avtal här: godel.se/elavtal.

Hur blir jag kund hos GodEl?
GodEl skickar ut ett avtalsunderlag till dig att kontrollera och signera under maj. Avtalet innehåller de uppgifter gällande adress och anläggningsID etc som Telge Energi har om dig idag. Har du solceller/produktionsavtal får du ett avtalsunderlag från oss för det också. Har du flera avtal hos Telge Energi idag får du avtal för samtliga nuvarande avtal som ska gå över till GodEl.

När börjar det nya avtalet att gälla?
Startdatum för ditt avtal hos GodEl blir 1 september oavsett när du signerar så vänta tills du fått dina avtal från oss. Fram till 31/8 får du alltså din medlemsel via Telge Energi. Vi önskar ditt avtal underskrivet innan sommaren för att kunna garantera en start 1 september. Har du inte hört från oss innan 20 juni så kontakta oss på kundservice@godel.se eller ring 0770-457300.

Vad händer med mitt saldo, alltså om jag har medlemsel tillgodo?
Har du medlemsel tillgodo förs det över till GodEl från Telge Energi från 1 september.

Vad händer om jag har bindningstid hos Telge Energi?
Telge Energi avslutar ditt avtal när de får information från GodEl om att du önskar bli kund hos oss. Du kommer inte få någon avgift för brutet avtal eller dylikt från Telge Energi.

Hur fungerar det med att GodEls vinstutdelning går till välgörenhet?
Som kund hos oss GodEl väljer du till vilken av våra sju välgörenhetspartners din del av vinsten ska gå. Det går även att välja alla och du väljer enkelt som inloggad på godel.se och går in på Mitt GodEl. Här kan du läsa mer. Sedan GodEls start 2005 har 65 MSek gått vidare till våra välgörenhetspartners.

Vad var orsaken till att Telge Energi avslutade sitt förvaltningsavtal med vindkraftsföreningarna?
I samband med Fortums köp av Telge Energi behövde föreningarna välja en ny förvaltare och valet föll på GodEl.

Hur bidrar GodEl till vindkraftsföreningarna som ny förvaltare?
GodEl kommer att hjälpa till med fakturering, administration, medlemsregister och dessutom erbjuda övriga kunder möjlighet att bli andelsägare i vindkraftsföreningarna.

Vad gäller för egenproduktion?
Om du har dina solceller hos Telge Energi idag kommer du att få ett avtalserbjudande från oss på GodEl med startdatum 1 september för din produktion. Här hittar du senaste priserna och mer information om egenproduktion hos oss: godel.se/elavtal/solceller.

Kan jag ha kvar min egenproduktion hos Telge när jag blir kund hos GodEl?
Nej, när du blir kund hos GodEl behöver du ha ditt produktionsavtal hos oss.

Kan man som kund hos GodEl använda sig av stödtjänster?
Hos GodEl kan du använda CheckWatt och liknande stödtjänster i elområde 3 och 4.

Mer info finns hos Solvind och Telge Vind o Sol.

Kontaktuppgifter till oss.

Du kan alltid kontakta oss på kundservice@godel.se eller 0770-45 73 00