Frågor om elavtal & elpris.
Frågor om elavtal och elpris.
-
Hur gör jag om jag vill skriva över mitt elavtal på en annan person?
Svar: Om elavtalet ska skrivas över på en annan person behöver ni först kontakta er nätägare och meddela dem detta. Den som tar över avtalet behöver…
-
Jag har bytt efternamn, vad händer då?
Svar: Skicka oss ett mejl på hej@godel.se eller ring oss på 08-519 199 99 så hjälper vi dig.
-
Jag ska hyra ut min bostad i andra hand, hur påverkar det mitt elavtal?
Svar: När du hyr ut din bostad kan du välja om du vill behålla ditt elavtal eller skriva över det på din hyresgäst. Om hyresgästen själv…
-
Jag är kund idag och ska flytta, hur tar jag med mig GodEl?
Svar: Med vår unika flyttjänst hjälper vi dig med både nätavtal och elavtal – enkelt och smidigt!
-
Har GodEl några företagsavtal?
Svar: Vi är glada att kunna erbjuda avtal även till företag och vi sköter hela bytet åt dig! Du får el till rörligt pris med 100…
-
Jag vill veta mer om solceller, kan GodEl hjälpa mig?
Svar: Vad kul att du är intresserad av solceller! Vi har massa intressant och hjälpsam information om solceller här.
-
Jag har solceller och vill sälja min överskottsel till GodEl, går det?
Svar: Vi köper gärna din överskottsel om du är kund hos oss! Ring oss på 08-519 199 99 eller mejla på hej@godel.se så berättar vi mer.
-
Vad ligger ert elpris på?
Svar: Vårt elpris varierar från månad till månad eftersom vi enbart säljer el till rörligt pris. Rörligt pris har visat sig vara den mest lönsamma avtalsformen…
-
Har ni några nykundsrabatter?
Svar: Vi har bland de nöjdaste kunderna i landet och har blivit utnämnda till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad. Vi vill att det…
-
Hur fungerar GodEls prisgaranti?
Svar: GodEls prisgaranti innebär att du inte ska betala mer än hos den elleverantör du hade när du bytte till GodEl. Om GodEl, mot all förmodan,…
-
Vad består elpriset av?
Svar: Elpriset består av flera olika delar. Här kan du se ditt pris baserat på föregående månads elpris.
-
Har GodEl tillsvidarepriser?
Svar: Nej! Tillsvidarepriser är en extremt dyr avtalsform som vi aldrig har haft. Tillsvidarepris får du ofta om du inte gör något aktivt val i samband…
-
Jag vill ha fast pris, erbjuder GodEl det?
Svar:
GodEl erbjuder inte fasta priser eftersom det inte är en lönsam avtalsform för konsumenter i det långa loppet.
Vill du ha ett…
-
Betalar jag något extra för att ni ger bort vinsten till välgörenhet?
Svar: Nej, tvärtom! Eftersom vi inte har några vinstkrav eller giriga ägare kan vi tänka långsiktigt och därför erbjuda ett riktigt bra avtal samtidigt som vi…
-
Hur vet jag om mitt företag kan ha GodEl?
Svar: Alla företag i Sverige som betalar en egen elräkning kan ha GodEl! Vi sköter hela bytet åt dig.
-
Hur ser GodEls företagsavtal ut?
Svar: Du som är företagskund hos GodEl får el till rörligt pris med el märkt med Bra Miljöval.
-
Har mitt företag någon bindningstid hos GodEl?
Svar: Du har ingen bindningstid och endast tre månaders uppsägningstid.
-
Hjälper GodEl till med bytet från min nuvarande elleverantör?
Svar: Vi sköter hela bytet åt dig från din nuvarande elleverantör och ser till att inga avtal bryts i förtid.
-
Hur byter jag till GodEl?
Svar: Det är enkelt att byta till oss. Du kan teckna avtal här på hemsidan, genom att ringa till oss eller skicka ett mejl så hjälper…
-
Vilka avtal erbjuder GodEl?
Svar: Hos GodEl har alla elavtal 100 % förnybar el märkt Bra Miljöval som vi dessutom klimatkompenserar till 110%. Du kan välja om du vill ha…
-
Vad har jag för bindningstid/uppsägningstid hos GodEl?
Svar: Du hittar villkoren för ditt avtal genom att logga in på Mitt GodEl eller ringa kundservice på 08-519 199 99. Om du vet vilket avtal…
-
Var hittar jag GodEls avtalsvillkor?
Svar: Här hittar du GodEls avtalsvillkor.
-
Vad är kostnaden för Bra Miljöval?
Svar: Hos oss betalar du ett självkostnadspris även på märkningen Bra Miljöval.
-
Vad är GodEls fasta avgift?
Svar: Avtal tecknade fr.o.m. 2019-06-01 Du betalar en fast avgift på 25 kr/månad för rörligt pris eller 45 kr/månad för utjämnat pris. Det gäller oavsett hur…
-
Jag har hört att energiskatten ska faktureras av min nätägare framöver. Stämmer det?
Svar: Ja det stämmer! Från 1 januari 2018 faktureras energiskatten av din nätägare istället för av GodEl. Detta betyder att din faktura från oss kommer bli…
-
Ni har varit kritiska till fastprisavtal, men nu har ni själva börjat sälja prissäkrad el?
Svar: Vi är fortfarande kritiska till vanliga fastprisavtal eftersom det är omöjligt för dig att veta när det är som bäst att binda elpriset. Historiskt har…
-
Hur utnyttjar jag min ångerrätt?
Svar: När du ingår avtal med oss har du alltid 14 dagars ångerrätt från det att avtalet tecknats enligt distansavtalslagen. Vill du utöva ångerrätten kan du…
Frågor om anvisade elavtal
-
Hur vet jag om jag har ett anvisat elavtal?
Svar: Du bör ha fått ett brev både från GodEl och Ellevio som informerar dig om det. Om du saknar detta bör du kunna se det…
-
Vad behöver jag göra om jag fått ett anvisat elavtal hos GodEl?
Svar: Du behöver inte göra någonting för att du ska få el. Det du gärna får göra är att säkerställa att vi har rätt kontaktuppgifter till…
-
Vad är skillnaden på ett anvisat elavtal och att aktivt teckna ett avtal hos er?
Svar: Ingen skillnad alls! Vi har valt att erbjuda våra anvisade kunder exakt samma avtal som vi erbjuder våra andra kunder! Detta innebär att vi har…
-
Är GodEls anvisade elavtal dyrt?
Svar: Vårt anvisade elavtal är exakt lika billigt och bra som vårt vanliga rörliga avtal som vi erbjuder.
-
Hur byter jag ifrån det anvisade elavtalet?
Svar: Inne på Mitt GodEl kan du läsa om vilka andra avtal GodEl har och där kan du även byta till något av dessa. Du kan…
-
Gäller Bra Miljöval även för mitt anvisade elavtal?
Svar: Ja, Bra miljöval gäller alla GodEls avtal. Du kan även lägga till om du endast önskar att köpa el från vind.
-
Är mitt anvisade elavtal klimatpositivt?
Svar: Ja, alla GodEls avtal är klimatpositiva. Läs mer här.
-
Jag har fått ert anvisade elavtal, hur får jag mina fakturor och hur kan jag få mina fakturor?
Svar: Om du inte har gjort något val kommer de per papper. Logga gärna in på Mitt GodEl eller din Internetbank för att välja ett digitalt…
-
Jag har GodEls anvisade elavtal, får jag byta avtal när som helst?
Svar: Ja, logga in på Mitt GodEl så ser du när du tidigast kan byta avtal.
-
Jag har GodEls anvisade elavtal, hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?
Svar: Privatperson: Logga in på Mitt GodEl och kontrollera dina uppgifter. Det går självklart bra att ringa till GodEls kundservice också. Näringsidkare: Ring GodEls kundservce.
-
Ni har tidigare sagt att anvisningsavtal är dåliga och dyra, nu har ni själva ett anvisningsavtal?
Svar: Som lagen ser ut idag finns leveransplikt bland annat i samband med att du flyttar. Det betyder att om du tecknar nätavtal med din nätägare,…
Hittar du inte svaret på din fråga?
Ställ din fråga direkt till oss så svarar vi så snart vi kan under våra öppettider.