Tänk att det går att förbättra världen var dag genom sitt elavtal och samtidigt spara pengar. Det var idén sedan starten 2005 – att erbjuda prispressad el utan privat vinstintresse och låta överskottet gå till dem som behöver det mest. Det känns gott att göra gott.
Det känns gott att göra gott.
Tack vare våra kunder har vi under två decennier kunnat bidra till livsviktig forskning om barncancer, skydd av naturen, tillvaratagande av barns rättigheter, fattigdomsbekämpning, läkarhjälp i krigs- och krisdrabbade länder, bekämpning av hemlöshet och andra orättvisor.
Det här är historien om hur vi tillsammans har gjort el till en kraft att göra gott. Som en liten bonus ska vi även berätta lite kortfattat om GodEls systerbolag.
2005 – Sagan om GodEl börjar.
Fyra framstående entreprenörer hade länge lekt med tanken om det går att driva företagande med ett högre syfte; att skänka vinsten till välgörenhet i stället för till aktieägare. Resultatet blev stiftelsen GoodCause och GodEl blev stiftelsens första bolag. Lasse Åberg skapade logotypen helt gratis för den goda sakens skull. Våra första välgörenhetspartners blev:
- Stockholms Stadsmission – jobbar för att göra Stockholm till en mänskligare stad.
- Rädda Barnen – skyddar barn i utsatta områden, krig och katastrofer.
- SOS Barnbyar – stärker familjer och ger barn en trygg uppväxt.
2008 – Vi breddar vårt engagemang.
De tre första åren har gått så pass bra att vi under 2008 bestämmer oss för att välja in ytterligare två nya välgörenhetspartners som får ta del av GodEls vinst:
- Läkare Utan Gränser – räddar liv och lindrar nöd i krisdrabbade områden.
- Naturskyddsföreningen – arbetar för biologisk mångfald och ett hållbart klimat.
2009 – Ny partner och nytt bolag!
Vi välkomnar Hand in Hand – som bekämpar fattigdom genom utbildning och stöd till kvinnliga mikroentreprenörer i utsatta områden.
En annan rolig sak som händer detta år är att systerbolaget GodFond lanseras. En hållbar aktiefond som via sin förvaltningsavgift totalt har samlat ihop 48 miljoner kronor till välgörenhet. Precis som alla hushåll i Sverige kan välja GodEl kan alla i vårt land (och Europa) placera pengar i GodFond.
2011 – Forskning som räddar liv.
Våra kunder röstar in Barncancerfonden som vår sjunde välgörenhetspartner. Organisationen bedriver livsviktig forskning och ger stöd till drabbade familjer.
2013 – Ännu godare el.
Detta år blir Bra Miljöval-märkt el standard till alla GodEl-kunder. Från att tidigare ha varit ett tillval får nu samtliga kunder el med Sveriges absolut strängaste miljömärkning.
2015-2020 – Två nya kompisar.
Under dessa år lanserar stiftelsen ytterligare två systerbolag: GodDryck och GodHjälp. Givetvis med samma filosofi: att vinsten ska gå till välgörenhet.
Under pandemin möjliggörs kostnadsfria hemleveranser till riskgrupper genom GodHjälp. Det är verkligen ett konkret exempel på hur vår affärsidé snabbt kan omsättas i handling när samhället behöver det som mest.
Pandemin blev dock för tuff för GodDrycks alkoholfria premiumdrycker. Företaget avslutade med flaggan i topp när GodDryck No 1 Prestige Cuvée serverades på Nobelfesten 2022.
2025 – Ett rekordår.
I år delade vi ut rekordutdelningen 18 miljoner kronor (!) till våra sju välgörenhetspartners. Pengar som gör skillnad – för människor, miljö och framtid. Du kan även läsa hur mycket vinstutdelning som gått till respektive organisation om du är nyfiken.
Idag är vi runt 210 000 GodEl-kunder och är ett av företagen i branschen som växer mest. Vi hoppas såklart att ännu fler ska hitta till oss! Inte minst för att vi har ett av de allra lägsta priserna: 39 kr/mån + el till inköpspris. Och eftersom vi har så pass nöjda kunder behöver vi varken ha bindningstid eller uppsägningstid.
Jämfört med eljättarna har vi mikroskopiska budgetar för att berätta vad vi gör och vilka vi är, så sprid gärna ordet om oss till dina vänner och kollegor. Även om vinsten per kund är liten, funkar det enligt ”många bäckar små”-principen. Ju fler kunder desto mer vinstutdelning till välgörenhet.
Tillsammans kan vi fortsätta jobba för en bättre värld – förhoppningsvis blir de kommande 20 åren minst lika goda!