Vad är ett anvisningsavtal?

För dig som inte aktivt valt ett elavtal.

Har du nyligen flyttat och inte valt elavtal? I så fall har du troligen fått ett anvisningsavtal från din nätägare. Vad innebär det? Vi går igenom allt du behöver veta om anvisningsavtal. Har du fått ett anvisat avtal hos oss på GodEl kan du känna dig trygg med att du får samma schyssta villkor som alla våra kunder.

För att du ska ha el i din bostad behöver du två avtal. Ett från din nätägare, som äger elnätet där du bor och distribuerar elen till dig, och ett avtal från en elhandlare som du köper elen från. Ibland får du avgiften för nätet och elen på samma faktura, men ofta får du två fakturor från två olika bolag.

Varför har jag fått ett elavtal?

I samband med att du flyttar finns det något som kallas för leveransplikt. Det innebär att du som tecknar ett nätavtal med din elnätsägare automatiskt även får ett elavtal hos en elleverantör. Ett sådant elavtal kallas för anvisningsavtal eller anvisat elavtal, och det får du för att du inte ska stå utan el den dag du flyttar in i din nya bostad.

Sedan 2019 är GodEl anvisningsleverantör till Ellevio. Det innebär att du som flyttar inom Ellevios nät får ett elavtal hos oss den dagen du flyttar, om du inte aktivt väljer ett annat elavtal.

Jag har valt ett annat elbolag men får ändå information om att jag är kund hos er. Varför?

Ellevios leveransplikt innebär att de är skyldiga att se till att alla kunder inom deras nät har ett elavtal och det är därför du blivit kund hos oss – även om du aktivt valt ett annat elhandelsbolag. Vad det beror på kan du läsa här hos Ellevio.

Om du vill byta elleverantör kan du säga upp avtalet hos oss, vi har varken bindningstid eller uppsägningstid. Men vi rekommenderar att du först säkerställer att ditt andra avtal är på plats innan du säger upp oss.

Hur får jag fakturan för min elförbrukning?

Om du är ansluten till Kivra kommer fakturan automatiskt hamna där. Annars får du hem en pappersfaktura. Observera att fakturan kan komma till din gamla adress om du inte hunnit ändra din folkbokföringsadress i samband med flytten.

Vi uppmuntrar alla våra kunder att välja ett digitalt betalsätt eftersom det är bättre för miljön. Välj epost-faktura eller e-faktura inne på Mitt GodEl. Där kan du även kontrollera och ändra din adress samt lägga till fler kontaktuppgifter.

Vad ska jag göra nu?

I praktiken kan du behålla ditt anvisade elavtal, men vi ser gärna att du byter till våra vanliga, lika förmånliga elavtal. Antingen rörligt eller timprisavtal. Annars måste vi, i enlighet med lagen, fortsätta informera dig om att du har ett anvisningsavtal.

Logga in på Mitt GodEl för att byta till våra vanliga elavtal, eller hör av dig till vår kundservice på 0770-45 73 00 så hjälper vi dig.

1

Lär dig allt om el.

I vår elakademi samlar vi allt du någonsin velat veta om el, elhandel, hållbar elproduktion och mycket mer.

Hur vet jag om jag har ett anvisat elavtal?

Du borde ha fått ett brev både från GodEl och Ellevio som informerar dig om det. Om du inte har några brev så kan du kolla på din faktura från GodEl där det står vad du har för elavtal.

Måste jag göra något?

Egentligen inte, vi levererar el till dig så länge du vill. Däremot vore det bra om du kunde säkerställa att vi har rätt kontaktuppgifter inför faktureringen. Det gör du enklast via Mitt GodEl.

Men om jag har fler frågor?

Då kan du kolla in vår FAQ som har svar på nästan allt. Om du inte hittar svaret som du söker är du välkommen att ringa eller maila oss på 0770-45 73 00 eller kundservice@godel.se.