GodEls nya vd: Därför kan ingen kopiera det vi gör

I början av oktober välkomnade vi Maria Erdmann som ny vd på GodEl. Hon kommer senast från GodHjälp och Kivra, men har även lång erfarenhet från telekombranschen.

Maria ErdmannHej Maria. Varför GodEl?
El är grundläggande för att vi ska kunna leva våra liv, men ärligt talat hade jag inte tittat på den här branschen om jobbet hade varit hos en av våra konkurrenter. När jag jobbade inom telekom var det visserligen roligt, men vi sålde egentligen precis samma sak som våra konkurrenter. GodEl differentierar sig genom att sälja en nödvändig produkt men paketera den på ett helt nytt sätt. Vi har en affärsmodell som inte går att kopiera och ett erbjudande som är oslagbart 

Kan du utveckla?
Det finns en ganska satt kontext i affärsvärlden i dag och där vill jag hävda att GodEl sticker ut som otroligt disruptiva. Vårt överskott går till ideella organisationer istället för att hamna i fickan på våra ägare. Hur många andra kommersiella bolag drivs på det sättet? Vi har också legat i framkant när det gäller att driva branschen framåt. Vi var först med fullmakt, som gjorde det enkelt för kunderna att byta elavtal. I dag är det branschstandard. Ett annat exempel är att vi är först i världen med att erbjuda ett klimatpositivt elavtal.  

Många upplever att elbranschen i Sverige är onödigt komplex. Vad tänker du om det?
Jag förstår att många tycker att det är krångligtDet finns en uppsjö av avtal, märkningar och erbjudanden som kunden omöjligen kan förhålla sig till. Vi vill agera motvikt och vara transparenta mot våra kunderBland annat genom en ärlig prissättning. Vi har bara ett elavtal, som ser likadant ut oavsett om du är företagskund eller privatkund.  

Vad tar du med dig till GodEl från dina tidigare erfarenheter?
Jag kommer från massmarknader med konsumentprodukter- och tjänster som berör många – digitala brevlådor och abonnemang. Av erfarenhet vet jag att små saker kan göra enorm skillnadHur kan vi utveckla vår produkt? Hur kan kundupplevelsen förbättras? Jag brinner verkligen för den typen av frågor. Målet är alltid att bli en smula bättre än vad vi var igår 

Just nu är GodEl Sveriges snabbast växande elbolag. Vilka målsättningar har du?
I dag finns det 150 elbolag på marknaden och vi närmar oss en topp tio-placering. Det är bra, men inte tillräckligt. Mitt mål är att vi ska vara på sjätte plats. Hur vi ska nå dit? Jag tror stenhårt på att prioritera våra kunder och fortsätta leverera ett attraktivt erbjudande, både vad gäller pris och paketering.