Går det att ta tåget till London?

Vill du åka till London men helst skippa flyget? Det går finfint att ta sig dit med tåg! Här guidar Emmy hur vi gick till väga när The good force crew tågade hela vägen från Stockholm till London.

Efter sommarsemestern fick vi en inbjudan av det brittiska hållbarhetsnätverket IEMA att komma till London och föreläsa om GodEl och våra klimatpositiva elavtal på en energimässa, EMEX. Vi kände peppen, tackade ja och satte oss ner och planerade för en riktigt spännande och lärorik resa. Men hur skulle vi ta oss dit?

Att åka till London och föreläsa om klimatkrisen förpliktigar, går det verkligen att åka hela vägen till London landvägen? Svaret är JA, det går! Jag och mina underbara kollegor Anna "Klimatqueen" Quarnström och Sussi "The Communicator" Rossi är levande bevis på att det går alldeles utmärkt.

Dessutom kan vi intyga att resan är en härlig upplevelse – när man åker tåg till London är resan en del av målet. För dig som vill testa har jag gjort en miniguide för hur du tar tåget till en av världens coolaste städer på ett nytt sätt.

Guide: Från Stockholm till London med tåg


Hur lång tid tar det att resa till London med tåg?

Från Stockholm central tog det oss 30 timmar enkel väg. Vi prioriterade bekvämlighet framför hastighet, så vi åkte nattåg genom Tyskland där vi rullade lite långsammare för att tajma in sömn och arbete under rutten.

Vad kostar det?

Resan tur och retur med bekväm standard kostade cirka 6000 kr. När du jämför med en flygresa så kom ihåg att du inte behöver bo på hotell, du sover ju på tåget! Där har du en slant sparad direkt.

Hur fixar man biljetter?

Vi valde att ta hjälp av Centralens Resebutik i Kalmar där bokningsdrottningen Mia löste allt åt oss på ett snabbt och smidigt sätt. En bra grej att ha koll på är att boka i så god tid som möjligt - efterfrågan på biljetter ökar hela tiden och utbudet av framförallt sovtåg inom Europa än så länge är begränsat.

Själva biljetten var ett så kallat Interrail-pass.  Med Interrail kan du resa nästan obegränsat med tåg  i 33 länder! Vi hade varianten som gav oss fem fria resdagar inom en månad.

Så här såg resrutten ut:

Och hur var resan?

Häng med oss på resan när jag går igenom upplevelsen steg för steg!

Måndag 08.25: Tåget avgår från Stockholm. Vi kliver på ett härligt X 40000-tåg och börjar resan som är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval, samma märkning som all el från GodEl är märkt med 😉. Ombord serveras en mumsig frukost samtidigt som vi lägger mil efter mil land bakom oss.

Måndag 13.32:  Lunch i Köpenhamn. Vi har nu nått nästa huvudstad – underbara Köpenhamn! Här har vi två timmar att disponera – perfekt tid för en promenad och en god lunch. Vi spatserar mot Kødbyen och sätter oss på Bob Bistro, det blir en mumsig vego-eko-lunch och ja, vi blir proppmätta.

Resan söderut går snabbare än vi tror, och rätt vad det är rullar tåget in på kajen i Rödby och på färjan som tar oss över sundet till Puttgarden. Tåg + färja = sant. Alla resenärer kliver av och får en halvtimme för finfin utsikt på däck eller en sväng till en välfylld taxfree på färjan.

Måndag 20.16: Julmarknad i Hamburg. Vi är hänförda över den otroligt vackra tågstationen i Hamburg. Vi går målmedvetet mot julmarknaden intill stationen och värmer oss med varsin Glühwein. Snacka om att resan är en del av målet!

En timme senare kliver vi på ett gemytligt nattåg med charmiga tågkupéer. Fräscha vita lakan, en liten goodiebag med tofflor, tvål och handduk väntar på huvudkudden.

Vi får varsitt frukostkort, där vi kryssar i vad vill ha för bröd, müsli och kaffe till frukost nästa morgon. Den underbare tågkonduktören Heinrich tar väl hand om oss och bjuder på välkylt tyskt bubbel. Skål!

Tisdag 05.45: Morgonbenssträckare i Offenburg. Här äter vi vår skräddarsydda frukostpåse på stationshuset, som står öppet för tidiga resenärer som vi.

Det slösas inte på el här inte, gatlyktorna är släckta men det lokala bageriet är upptänt och igång. Vi tar en liten promenad och spanar in staden innan det är dags att röra sig vidare, France next!

Tisdag 09.35: Petit déjeuner i Paris. Vi har förflyttat oss från Tyskland och är nu på plats i en av världens vackraste och charmigaste städer – Paris. Vi kommer till Paris Est och noterar att vi måste promenera ett stenkast och ta oss till Gare de Nord för nästa anslutning.

Vi äter en ljuvlig frukost på ett boulangerie precis intill stationen. Gott om tid att andas in den franska luften och den underbara känslan att vi tagit oss landvägen nästan hela vägen till kontinenten på lite drygt ett dygn! Skönt att vi hade extra tid över här, eftersom Eurostar-tåget har säkerhetskontroller som liknar flygplatsens.

Vi går igenom passkontroll, säkerhetskontroll och biljettkontroll innan vi kan kliva på tåget. Tåget som ska köra oss under Engelska kanalen mot London har stora rejäla sittplatser, fräscha toaletter, god mat, toppservice och full uppkoppling i princip hela vägen.

Tisdag  13.13: Framme i London. Vi når vår slutdestination! Vi är nu mätta och belåtna efter en god tåglunch inklusive efterrätt. Vi köper ett Oystercard och tar tunnelbanan till hotellet. Magiskt!

Någon dag senare är det dags att föreläsa – äntligen får jag köra dragningen om GodEl med peppig respons på vårt sätt att tackla klimatkrisen: Make the elavtal klimatpositivt. 

Några tips:

  • Boka i god tid – då får du det bästa priset och de bästa platserna på nattåget
  • Ta med dig öronproppar, ögonmask och en resesjal för maxad komfort under resan
  • Res lätt – det är en frihetskänsla att kunna rulla med väskan så du slipper släpa
  • Ta med dig en bra kamera – du kommer få se underbara saker på vägen om du vill

PS. I listan av nyord som dundrade in 2019 var TÅGSKRYT ett av de jag gillar mest. Den som TÅGSKRYTER stoltserar med att av miljöskäl resa med tåg istället för med flyg. Det var just det vi gjorde när vi åkte till London i november. Och enligt omfattande forskning inom klimatkommunikation så blir vi motiverade att göra saker annorlunda när vi ser att andra gör det.

Så när du tar tåget, kom ihåg att SKRYTA ordentligt om det – det smittar av sig!

/Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare och partneransvarig