Enkätfabriken lät medarbetarna rösta vart välgörenhetspengarna ska gå

Vår företagskund Enkätfabriken väljer kunder som bidrar till samhällsutveckling. Vi har intervjuat grundaren Daniel Sturesson om tankarna bakom företaget och hur de involverade de anställda när de bytte elbolag.

Enkätfabrikens ambition är att skapa undersökningar som leder till samhällsutveckling, hur föddes den här idén?
– Det har varit en process i flera steg. Dels går det tillbaka till att när jag och Erik Granberg grundade företaget så gjorde vi det till stor del för att vi tyckte att det kändes som en rolig och spännande grej att testa. Vi startade med inställningen att vi skulle känna inspiration och glädje över det vi gjorde i företaget och har försökt fortsätta på samma spår. Då vi båda har ett stort samhällsintresse har det alltid varit naturligt att undersökningar om den typen av frågor lockat oss.

I takt med att Enkätfabriken har vuxit har det dock blivit viktigt att göra det ännu tydligare vad vi vill åstadkomma och hur vi vill vara som företag. Därför hade vi för två år sedan ett internt arbete med hela personalen för att diskutera vår vision och inriktning. I det arbetet landade vi tillsammans i att undersökningar som leder till samhällsutveckling är det vi skall fokusera på och arbeta för.

Ni är ett värderingsstyrt bolag, hur märks det i ert arbete?
– Det tydligaste exemplet är kanske att vi aktivt väljer bort kunder och uppdrag. Vi arbetar exempelvis inte med spel-, tobaks-, och alkoholbranschen. Om vi tror på att våra undersökningar skall leda till att våra kunder lyckas uppnå sina mål och växa så är det ju dumt att arbeta med kunder som vi inte vill skall växa. Samtidigt satsar vi mycket på att vinna de kunder vi verkligen vill jobba med.

Ett annat exempel är att vi försöker ge gåvor till välgörenhet för att få människor att delta i undersökningar, när extra uppmuntran behövs, istället för att skicka trisslotter.

Vad ser ni för kopplingar mellan att jobba metodiskt med undersökningar och företags hållbarhetsarbete? 
– Om man hela tiden jobbar med att göra saker mätbara blir det svårt att inte försöka få in samma tänk även på miljöområdet. Vi har exempelvis ett mål om att minst 85% av kilometer på tjänsteresor som vi gör inom landet skall vara med hållbara transporter som tåg, buss och cykel. Ett mål som vi följer upp årligen och hittills klarat varje gång.

Hur resonerade ni när ni valde elbolag?
– När vi först skaffade vårt kontor gick allt så snabbt att vi bara tog samma som hade elnätet. Senare tänkte vi till och kände att vi ville ha ett elbolag med hållbara energikällor. Att överskottet hos GodEl dessutom går till viktiga ändamål gjorde valet enkelt för vår del.

Hur gick ni tillväga för att välja vilken organisation pengarna ska gå till? 
– Så som vi fungerar finns det bara ett sätt att lösa en sådan sak på. Vi gjorde givetvis en intern enkät bland de anställda! Vi har ett projektledningsverktyg där man kan ställa en fråga till alla anställda med möjlighet att välja mellan alternativ. Vi la upp information om att vi går över till GodEl som elleverantör och att vi behövde välja vart pengarna för överskottet från oss skulle gå. Valet föll på Naturskyddsföreningen.

Skaffa GodEl till ditt företag.

Vi har blivit utsedda till Sveriges mest hållbara elbolag åtta år i rad av Sustainable Brand Index. Dessutom går vår vinst till organisationer som lagar planeten. Gör som Kung Markatta, Way Out West och många fler - skaffa good el idag.