Bzzt – enda taxibolaget i världen som är märkt Bra Miljöval.

Den som varit i Stockholm det senaste året kan inte ha missat de beige små eldrivna taxipoddarna som surrar runt i stan och flyttar folk från plats a till b. Faktum är att en av fem stockholmare redan har laddat ner Bzzt-appen. Och nu planerar de att expandera i Europa. Vi träffade en av grundarna, Örjan, i deras garage på Torsgatan tillsammans med marknadschefen Zacharias och föraren Jonas, för att höra mer om företaget, hållbarhetstänket och framtiden.

Alla företag ska ha en vision sägs det. Vad är er?
- Vår vision är hållbara städer där Bzzt levererar moderna, utsläppsfria transporter i hela världen och ersätter de tunga fossilbilarna.

Hur kom ni på namnet?
- Vi hade en omfattande brainstorming kring namnet och pratade med kompisar och så vidare. Men till slut så landade vi i Bzzt, som är hopplöst att uttala, men det satte fingret på det elektriska. Och så såg vi framför oss att vi är som arbetsbin som susar runt i städerna och flyttar omkring människor på ett effektivt sätt.

Varför ska man välja er istället för en vanlig bulle?
- Det finns ett kort svar som heter att vi är eko, reko och billiga. Det lite längre svaret är att vi är helt utsläppsfria, vi är enda taxibolaget i världen som har Bra Miljöval-märkning, den hårdaste märkningen som finns, och så har vi schyssta villkor för våra förare. Vi har kollektivavtal och det är tyvärr inte så vanligt om man tittar på branschen i stort. Och så är det billigt.

Så vad kostar det?
- 3 öre per meter, inget annat. Det blir 60 kr om man reser snittsträckan som är 2 km.

Hur får ni det att räcka till förarnas lön?
- Det är klart att kollektivavtal kostar en hel del och vi behöver mer intäkter än vad vi har idag. Vi jobbar med reklamskyltar som drar in intäkter och den andra viktiga delen i lösningen är att vi är grymt effektiva. Vi har ett mjukvarusystem som optimerar våra resor väldigt väl, så det blir ganska lite tid utan kund i fordonen. Den konventionella taxibranschen har ganska mycket tid utan kund.

På tal om taxi, vad tycker era branschkollegor om er?
- De vi pratat med gillar oss, vi konkurrerar egentligen inte speciellt mycket. Vi fokuserar som sagt på de korta resorna. Det är få som tar en taxiresa som är 2 km, så vi kompletterar det transportbehov som finns. Jag uppfattar även att de gillar vad vi gör, för vi försöker ändå att modernisera den här branschen genom att ha kollektivavtal och nya tjänster.

Hur är kopplingen mellan Bzzt och Niclas Zennström egentligen?
- Inte så stor, men han har ett stort intresse för miljöteknik och investerade tidigt i det företag som tillverkar våra fordon, Clean Motion.

Ni grundade Bzzt 2014 och startade ”på riktigt” i maj 2017 i Stockholm. Vad har varit mest oväntat sedan uppstarten? Något som förvånat dig?
- Ja, den uppmärksamhet vi har fått för att vi använder kollektivavtal. Till exempel har en minister gjort ett reportage med oss för att visa exempel på att man kan kombinera serviceyrken med kollektivavtal och tjäna pengar. Även fackförbund på EU-nivå har lyft fram oss som exempel. En annan sak som förvånade oss att det var så många som åkte på vintern. Vi ökade antal kunder trots snö och kyla.

Varför valde ni GodEl till era poddar?
- Det var enkelt faktiskt. Vi gillar er ambitionsnivå och stil och ni har den schysstaste elen man kan köpa. Den är Bra Miljöval-märkt och har de tuffaste kraven. Plus andra bra saker på det. Precis som oss själva ser vi er som en aktör i er bransch som försöker se företagandet på ett annorlunda sätt och inte bara kränger elektroner. Ni gör någonting mer och det gillar vi.

Din titel är R&D (Research & Development) Director, vad gör en sådan?
- Jag har lyxen att få titta in i kristallkulan. Se på längre sikt på vilka behov som finns, vilka tjänster och teknik vi behöver ha för att vara relevanta i framtiden. Det är inte helt säkert att det är batterier som är framtiden. Det kan vara något annat som är förnyelsebart, som vätgas till exempel.

Hur tror du att resebeteendet kommer att ha förändrats i staden om 10-20 år?
- Under den närmaste tiden så kommer vårt resande att fortsätta öka. Sedan tror jag att det kommer minska vid någon punkt för att fler saker kommer till oss istället, fysiskt och digitalt. När man väl förflyttar sig så kommer det vara fossilfritt. Det tror jag inte dröjer så länge. Och att det blir på ett autonomt sätt med datorer som kör oss. Då kommer det att bli väldigt säkert och effektivt. Och när man åker så säkert så behöver man inte ha så tunga fordon heller. Det kommer bli resurssnålt att färdas. Det är vad jag tror och hoppas. Kanske inte om 10 år men om 20.

Hur ser framtiden ut för Bzzt?
- Vi har precis börjat med vår reklamtjänst – den enda Bra Miljöval-märkta, mobila reklamtjänsten i stan och på den kommer vi lägga nya funktioner snart. Vi kommer även att utveckla ett företagserbjudande nu under hösten. Tillsammans med andra företag vill vi göra ett pilotprojekt, så om finns det företag som är intresserade att åka med oss och vara med och utveckla den här tjänsten så får de gärna höra av sig till oss.

Vi kommer börja med bud så småningom. Men det som jag tycker är mest spännande är våra datainsamlingstjänster. Vi kommer kunna samla in information med våra kameror och sensorer som i realtid visar läget över stan, till exempel lediga parkeringsplatser och luftkvalitet.

När kommer ni till andra städer?
- Nästa år. Vi håller på med analysen om vilka som passar bäst, men jag kan avslöja att det blir inom Europa. Vi kommer expandera i Stockholm också, minst dubblera vår flotta 2019 och naturligtvis ska vi komma till Södermalm som många efterfrågar. Vi är redo för expansionen i Stockholm. Var femte stockholmare har laddat ner vår app så att vi är trots allt kända.

Du kan också få good el till ditt företag.

Gör som Bzzt, skaffa Sveriges mest hållbara elbolag. Och precis som dem får ditt företag bara el som godkänts av Naturskyddsföreningen – utan bindningstider.

Nysvenska, skumpighet och märkligaste körningen.

Här har vi samlat ihop lite kul grejer som kom upp under intervjun.

- Ju lättare fordon som produceras, desto mindre avtryck lämnas på planeten. En podtaxi väger 300 kg jämfört med en vanlig taxibil som väger 1500 kg.
- 2017 blev podtaxi ett av nyorden i svenskan, tillsammans med ord som metoo och fejknyheter.
- "Åka hem var det roligaste!", har föraren Jonas fått höra många gånger när han skjutsat hem kunder efter kvällens äventyr.
- Det skumpar en hel del under färden - något som förvånansvärt många kunder verkar gilla.
- Bzzt har många stammisar som åker pod varje dag till jobb eller skola.
- Ett glatt sms från föraren innan upphämtning kan göra kundens dag.
- Den yngsta föraren sökte jobbet redan innan 18-årsdagen och den äldsta är 75.
- 20 procent av förarna är kvinnor (ja det är ganska unikt för taxibranschen).
- Det är kul att sitta i en pod och titta på människor som tittar på en. Podarna skapar fortfarande uppmärksamhet. Testa själv!
- Jonas konstigaste körning var när han skulle hämta ett nygift par som var på bröllopsresa i Stockholm. De skulle till en underklädesaffär som var omöjlig att hitta till. Butiken visade sig vara en webbshop. Hahaha.