Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om GodEl, el, välgörenhet och övrigt.

Vanliga frågor

Hur byter jag till GodEl?

Det finns tre sätt att byta till GodEl:

Vi vill att det ska vara så enkelt som möjligt för dig att byta till GodEl och därför sköter vi hela bytet åt dig. Du behöver inte oroa dig för eventuella bindningstider hos din nuvarande elleverantör – vi kollar upp det åt dig och vi bryter aldrig några avtal. Vi tar också reda på alla andra uppgifter som behövs för att genomföra ditt byte till oss.

Tack för att du vill vara med och göra världen bättre!

Jag är kund idag och ska flytta – hur tar jag med mig GodEl?

ikon_jag_ska_flytta_litenDu är viktig för oss och vi vill gärna följa med dig till ditt nya boende! Med vår unika flyttjänst hjälper vi dig med både nätavtal och elavtal – enkelt och smidigt!

Det finns tre sätt att anmäla din nya adress till oss:

Om du inte kan ta med GodEl till din nya adress (till exempel om elen ingår i hyran) så behöver du avsluta ditt nätavtal med din nätägare, som då sköter uppsägningen hos oss. Du får gärna meddela oss din nya fakturaadress så att sista fakturan kommer fram.

Har GodEl tillsvidareavtal?

Nej! Detta är en extremt dyr avtalsform som du oftast får ifall du inte gör ett aktivt val av elavtal, t.ex. i samband med en flytt eller om du har ett tidsbundet avtal som löper ut.

Vi har aldrig haft och kommer aldrig att ha tillsvidareavtal utan erbjuder istället ett rörligt avtal där elen säljs till självkostnadspris med Bra Miljöval. Denna avtalsform följer prisutvecklingen på elbörsen Nord Pool Spot till skillnad mot tillsvidareavtalen som prissätts av elleverantörerna själva.

Vill du läsa mer om hur tillsvidareavtal och rörliga avtal skiljer sig? Besök gärna Elmarknadskollen där begreppen reds ut.

Hur hänger el och välgörenhet ihop?

Det är enkelt – vi är ett elbolag som, tillsammans med våra kunder, vill bidra till en bättre värld. GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet.

Vår grundare Stefan Krook (som tidigare startat Glocalnet) ville starta företag med ett syfte: att göra världen till en bättre plats. Tillsammans med fyra andra entreprenörer startades stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva företag utan privat vinstintresse. Vinsten som i vanliga bolag går till aktieutdelning och bonusar, delar GodEl ut till våra välgörenhetspartners. Allt startkapital är donerat och vår styrelse jobbar helt utan ersättning. Läs gärna mer under Så fungerar GodEl.

GodEl har ett systerbolag, GodFond, som heller inte har något privat vinstintresse och där vinsten går till välgörenhet.

Jag har fått en avräkning på min faktura – varför då?

En avräkning kan bero på olika faktorer. Om du har förskottsfakturering idag så görs en avstämning kvartalsvis där vi stämmer av din faktiska förbrukning mot den beräknade förbrukningen. Om du har förbrukat mer eller mindre än förväntat så får du en avräkning vid nästa fakturatillfälle.

I ett fåtal fall kan vi ha fått felaktig information om din förbrukning från din nätägare. Detta korrigeras också med en avräkning.

Jag har fått en faktura där beloppet skiljer sig från mina tidigare fakturor – vad kan ha hänt?

Om beloppet på din faktura är högre än vad du är van vid beror detta oftast på att du har fått din halvårsavgift, vilket innebär att man på vissa avtal betalar månadsavgiften två gånger om året. Månadsavgiften ligger på 40-90 kr per månad och är beroende av din energiförbrukning. Har du fått en halvårsfaktura ska det finnas en post på din faktura som heter ”Årsavgift, 6 mån”.

Om beloppet skiljer sig kan detta också bero på att du förbrukar mer eller mindre el än tidigare. Du kanske har installerat golvvärme, en värmepump, bytt ut dina glödlampor eller gjort andra förändringar i ditt hem som påverkar din förbrukning?

Vi hjälper dig gärna om du känner dig osäker eller vill ha mer hjälp på 08-519 199 99. Läs också gärna om hur du kan minska din elförbrukning.

Varför får jag en faktura från min nätägare?

Nätägaren ansvarar bland annat för att underhålla elnätet. För den tjänsten betalar du två slags avgifter: abonnemang och elöverföring. Abonnemangsavgiften är en fast avgift som du betalar för uppkopplingen till elnätet. Storleken på den styrs av hur mycket el du som mest behöver kunna ta ut innan det blir en överbelastning och proppen går. Ju större säkringsstorlek desto högre avgift. Denna avgift ska inte förväxlas med den fasta avgift du har hos GodEl som finns till för att täcka våra kostnader för elavtalet.

Den andra avgiften till nätägaren kallas för elöverföringsavgift. Det är en rörlig avgift för själva transporten av elen genom elnätet där du betalar ett antal ören per överförd kilowattimme. Även den avgiften kan ibland misstas för något du betalar till oss, nämligen kilowattpriset på den el som vi sålt till dig.

De räkningar du får från din nätägare och från GodEl är alltså för helt olika tjänster. Din nätägare får enligt lag inte heller höja nätavgiften för att du bytt ifrån deras samarbetsleverantör (som ofta har samma namn som nätägaren) till GodEl. Oavsett om du får separata räkningar från nätägaren och elleverantören eller alla avgifter från den förstnämnda är alltså nätavgiften exakt lika stor.

Vad tar ni för ansvar för miljön?

Vi säljer el märkt Bra Miljöval som standard på all vår el. Bra Miljöval är Sveriges enda oberoende märkning och har också de tuffaste kraven på produktionen av el. Förutom att elen som märks med Bra Miljöval enbart kommer från förnybara energikällor såsom sol, vind, vatten och biobränslen tvingas producenterna miljöanpassa sin verksamhet för att minsta möjliga påverkan ska ske på naturen.

Genom Bra Miljöval avsätter GodEl dessutom pengar till olika fonder som bland annat syftar till att minska vattenkraftens skador på naturen, minska elanvändningen i industrier och bostäder samt till projekt för förnybar energi.

Det är också viktigt för oss att vi jobbar så miljövänligt som vi kan. En miljöbov är pappersfakturor som vi aktivt försöker eliminera genom att erbjuda andra, både mer miljövänliga och billigare, betalsätt såsom e-faktura och autogiro. Dessutom arbetar vi ständigt med återvinning och energieffektivisering i våra lokaler. Kom ihåg – den enda miljövänliga kilowattimmen är den som aldrig tillverkas!

Det är strömavbrott! Vem ska jag kontakta?

Om du inte har någon el i din bostad så ska du kontakta din nätägare som är ansvariga för att reparera och underhålla elnäten. Din nätägare kan också informera dig om det finns planerade strömavbrott i ditt område.


Ring oss

  • 08 - 519 199 99
  • måndag - torsdag kl 08.15-17.00
    fredag kl 08.15-16.00

Maila oss

Vi svarar inom 24 timmar alla helgfria vardagar.
  • Du får en kopia av meddelandet till din e-postadress.

Maila oss din fråga

Vi svarar inom 24 timmar alla helgfria vardagar.
  • Vi skickar en kopia av meddelandet till din mailadress.

Gilla, dela och följ oss på Facebook

Dela denna länk

Twittra med oss på Twitter



Mitt GodEl